Folkeskolen.dk bragte for nyligt en super spændende artikel om hvordan forskning fra Københavns Universitet viste at ”børnene, der brugte hele kroppen til at forme bogstavernes lyde, blev dobbelt så gode til de svære bogstavlyde, sammenlignet med børnene fra den gruppe, der havde traditionel undervisning.”
Med god grund havde vi derfor meget svært ved at få hænderne ned; specielt fordi det fremhæves at ”lige bestemt de svære bogstavlyde er vigtige, for hvis børnene bliver dygtige til dem, så er det tidligere også blevet vist, at de bliver bedre til at læse.”
Forskningen understreger dermed at børn lærer bedre når kroppen er i bevægelse. Dette er også grunden til hvorfor vi hos Alkalær har lavet vores krops-fonemer til alle bogstaverne – også dem med svære bogstavlyde så de bedre kan indlæres.
Vi har lånt lidt fonemer der allerede eksisterer og fungerer rigtig godt i andre remser, men den samlede dans og de fleste af tegnene er Alkalærs egne. Så nu er det blevet endnu nemmere at lære børnene at læse og stave.
Se krops-fonemerne her, og læs forklaringen på alle tegnene nedenfor.
Jeg håber I alle er klar til at komme op af stolen og tage del i legen og læringen sammen med Alkalærs krops-fonemer!
De bedste hilsner fra Lisa Tørnqvist
Kursusinstruktør i Alkalær og privatunderviser hos www.LyLæSta.dk
www.facebook.com/lylaesta.dk/reviews
A: Ae på kinden.
B: Fingrene foran munden danner en boble som springer – lyden på boblen der springer.
C: Cykle med begge hænder over hovedet.
D: Pegefingeren bruges som en vandhane der drypper – lyden på dråben der falder.
E: Hænderne samles og laver et enhjørningehorn i panden.
F: Fem fingre vises frem.
G: To knytnæver holdes op som hovederne på gæs.
H: Håndflade pegende frem fra hagen, og så ånder man ud i et ”hhhhh”.
I: Pegefingeren lodret under næsen med neglen fremad (formen af I).
J: Begge hænder bruges som når man speeder en knallert op (lyden af en knallert).
K: Armene bruges som kyllingevinger.
L: Lav et L med din højre hånd (så L’et vender rigtigt for dem der kigger på), og før den nedefra og op mens du siger lyden med tungen oppe i munden.
M: Kør hånden rundt på maven (som lyden man siger når noget smager godt).
N: Pres med en pegefinger på siden af næsen.
O: Form et O med én hånd (ingen strittende fingre, men et lukket O).
P: Sæt en flad hånd foran munden, og pust lyden ud og hånden væk.
Q: Hæv skuldrene, og lad dem falde. (Et bogstav der ikke bruges så ofte, og som har samme lyd som K). Bevægelsen siger ”Hvad skal vi bruge det til?”.
R: Riv i luften med en hånd som et vildt dyr.
S: Slange-bevægelse med en hånd.
T: Sæt den ene hånd ovenpå den anden så de danner et T (timeout-tegnet).
U: De samlede hænder danner et U som køres op om ansigtet som når man er forskrækket og siger ”uh!”.
V: Pegefinger og langefinger danner et V som føres opad ligesom en viol der spirer op af jorden.
X: Arme på kryds.
Y: Løft armene over hovedet, og dan et Y med kroppen.
Z: Læg hænderne sammen under kinden som når man sover – zzzzz.
Æ: Dan et Æ ved at sætte pegefinger og tommeltot sammen med begge hænder (to O’er som går ind i hinanden, formen af et lille æ).
Ø: Vrik med dit øre.
Å: Dan en bolle med pegefinger og tommeltot, og før hånden op over hovedet (formen af Å). ”Den med bolle på, den hedder Å”.