Motivationen til at blive Alkalærunderviser blev vagt til live, da vores søn i 3. klasse (2018) endnu ikke havde knækket læsekoden for alvor – hans læsning bestod mest af alt af gætterier, og lektier var en kamp.
Gennem Alkalæruddannelsen fik jeg en viden og en kompetence, der gjorde mig i stand til at arbejde på en helt ny måde med læsning. Det viste sig, at det var helt grundlægende ting, han manglede for, at opnå en god læsekompetence. Efter at have afprøvet metode med vores søn, læser han nu i slutningen af 5. klasse Harry Potter (2020).
Alkalær uddannelsen gav mig en viden og en metode, der er baseret på struktur – et trin af gangen. Børn lærer forskelligt, og jeg arbejder både visuelt, kreativt, musisk og med bevægelse når jeg underviser – det kan være hårdt arbejde, at lære at læse, men det skal samtidigt være hyggeligt og sjovt.
Med Alkalærmetoden og min erfaring som lærer i indskoling/mellemtrin siden 2005, får man en velforberedt, kompetent undervisning og vejledning, der skaber tryghed omkring eleven og forældrene.
Med Alkalær kan alle lære at læse.